Projectnamiddagen in het zesde leerjaar: een jaar vol ontdekkingen
Elke donderdagnamiddag kregen onze zesdejaars de kans om een project te kiezen dat bij hun interesses past. De keuze was ruim: van Art&English, Spaans of Italiaans tot Architectuur, EHBO en Fotografie. We nemen je graag mee in een aantal sfeerbeelden van het voorbije jaar.
Architectuur: van droomhuis tot maquette
In het seminarie Architectuur leerden de leerlingen plannen maken voor hun droomhuis en ontdekten ze hoe architectuur evolueerde doorheen de tijd. Na een inleiding over bouwstijlen en moderne vernieuwingen, gingen ze zelf aan de slag. Met schetsboek en snijmes in de hand bouwden ze (bescheiden) maquettes. Ze ontdekten stap voor stap de wondere wereld van de architectuur, van tekentafel tot ontwerp, geïnspireerd door de rijke geschiedenis van het bouwen.
Art&English: creatief in de wereldtaal van de kunst
In dit project leerden de leerlingen kunst en Engels combineren in een creatieve setting. Ze verdiepten zich in verschillende kunstdisciplines, van schilderen en tekenen tot design, keramiek en illustratie. Ze verbeterden intussen hun Engels, de voertaal in de kunstwereld. Het werd een inspirerende combinatie van taal en expressie.
Fotografie: leren kijken met een ander oog
Fotografie is letterlijk ‘schrijven met licht’, en dat hebben ze ook letterlijk gedaan. Ze leerden werken met de belichtingsdriehoek, experimenteerden met diafragma en sluitertijd, en maakten foto’s in zelfgekozen settings met modellen. De echte opdracht is het leren kijken naar details, naar licht, naar het bijzondere in het alledaagse. Het was een project vol verwondering.
EHBO: leren helpen in noodsituaties
In het EHBO-project leerden de leerlingen eerste hulp verlenen, een vaardigheid die levens kan redden. Ze behaalden hun diploma en leerden reanimeren, het AED-toestel gebruiken en wonden verzorgen. Nog belangrijker: ze kregen het vertrouwen om te durven helpen, ook bij psychische problemen. Zo werden ze zelfredzaam en hulpvaardig.
Taalprojecten: Spaans en Italiaans
Twee nieuwe talen stonden op het menu. In beide projecten werkten de leerlingen rond teksten, woordenschat, grammatica en mondelinge communicatie. In het Italiaans leidde dit zelfs tot een ultieme proef op de som: onze eigen Italië-reis! Naast de taalvaardigheden maakten de leerlingen ook kennis met de Italiaanse cultuur: van kunst en gastronomie tot gewoontes en levensstijl. Voor de liefhebbers van de taal van Shakira, Penélope Cruz of Alvaro Soler was er Spaans. Ook hier werd stevig geoefend op grammatica en woordenschat, maar er was ook ruimte voor cultuur: wat zijn tapas eigenlijk? En hoe vieren Spanjaarden oudjaar? Spaans leren is ook nuttig, het is een toegangspoort tot een rijke wereldtaal vol literatuur, muziek, geschiedenis en actualiteit.