In Nederland maakten we, samen met onze vierdejaars, kennis met de geschiedenis, de cultuur en de eeuwige strijd tegen het water.
Den Haag werd verkend door een wandeling doorheen de stad met aansluitend een bezoek aan het Mauritshuis of Escher in Het Paleis. Onderweg maakten we kennis met enkele groten uit onze geschiedenis zoals Willem van Oranje, Johan de Wit, Johan Maurits, Johannes Vermeer, Maurits Cornelis Escher, Rembrandt van Rijn, Baruch Spinoza en vele anderen. We kwamen alles te weten over het Vredespaleis, het eerste tolhuisje, Plein 1813, de Lange Voorhout, het Binnen- en Buitenhof, de Nieuwe Kerk, het Paleis Noordeinde, ...
We overnachtten in de kubuswoningen in Rotterdam, deze zijn gebouwd in de vorm van een gekantelde kubus op een paal, en worden ook wel paalwoningen of boomwoningen genoemd. We sloten deze vermoeiende dag af met een spannende interactieve quiz per (schots en scheve) kamer.
De volgende dag werd Rotterdam verkend door een Erasmuswandeling. De leerlingen ontdekte meer over het leven en de opvattingen van één van de grootste denkers uit de geschiedenis van de Nederlanden. Ook lieten we ons inspireren door duurzame ondernemingen en initiatieven. Hiervoor brachten we een bezoekje aan 'Blue City', een circulaire voorbeeldstad. Grote Nederlandse meesterwerken werden dan weer verkend door een onderdompeling in de digitale kunst, nl. Remastered Experience. Na een filmvoorstelling in de bibliotheek van Rotterdam werden we weer in onze kubushuisjes verwacht en was het Zandmannetje meer dan welkom.
Onze laatste dag startte met een bezoek aan het Maritiem Museum in Rotterdam. Nadien keerden we zuidwaarts naar Vrouwenpolder. De eeuwige strijd met het water in de Lage Landen kon niet onbesproken blijven. Zeeland en een groot deel van Nederland ligt onder de zeespiegel. De waternoodramp van 1953 toonde ons de kracht van de natuur. De kans op een overstroming was toen 1 x per 80 jaar. Dankzij de stormvloedkering is die kans nu minder dan 1 x per 4.000 jaar. Bij Deltapark Neeltje Jans konden we onder leiding van een deskundige gids alles leren over dit bijzondere bouwwerk. De klimaatverandering maakt het weer noodzakelijk om na te denken over de stijging van de zeespiegel en de gevolgen hiervan.