Nederland

Door: Barbara Beyers

Terug naar alle artikels

Onze vierdejaars doken in de rijke Nederlandse cultuur en geschiedenis. Dat de ene Willem de andere niet is, ontdekten ze al snel in Den Haag. Daar maakten ze ook kennis met enkele grootmeesters, terwijl Baruch Spinoza op de achtergrond meekeek vanuit filosofische hoek.

In Rotterdam sliepen ze op z’n Rotterdams: in de iconische Kubuswoningen. Deze zijn ontworpen door architect Piet Blom en zijn een van de meest iconische en eigenzinnige bouwwerken van de stad. Deze gele, scheefgezette huizen boven een voetgangersgebied symboliseren een ‘dorp in de stad’ en trekken wereldwijd nieuwsgierige bezoekers. 

Onze leerlingen traden in de voetsporen van Erasmus en leerden de stad op een eigentijdse manier kennen. In Blue City werd stevig nagedacht over duurzame innovaties en de circulaire economie — of, zoals de Nederlanders het graag zelf zeggen: 'hoe we van iets ouds weer iets nieuws maken...'

Oude Hollandse Meesters kregen een modern jasje aangemeten door de Nieuwe Hollandse Meesters. In digitale studio’s werden onze leerlingen ondergedompeld in een wereld waarin ze oog in oog stonden met de bizarre wezens van Jeroen Bosch. Ze lieten zich daar meevoeren door de kleurrijke penseelstreken van Van Gogh en de ritmische lijnen van Mondriaan.

Op de laatste dag ging de reis richting Neeltje Jans, waar ze uit eerste hand hoorden hoe Nederland al eeuwenlang het water trotseert. De ingenieuze oplossingen van onze ingenieurs kwamen voorbij, van de Watersnoodramp van 1953 tot het indrukwekkende Deltaplan. Want als er één ding is waar onze noorderburen in uitblinken, dan is het wel polders, dijken en droge voeten houden!

's Avonds zat de sfeer er nog goed in. In de indrukwekkende bibliotheek van Rotterdam werd de dag afgesloten met een bezoek aan de bioscoop. Ook was er tijd om samen gezelschapsspelletjes te spelen. Kortom: een reis vol Hollandse glorie, waar onze leerlingen niet alleen hun kennis, maar ook hun liefde voor de Nederlandse cultuur een flinke boost gaven.