Ondertussen al meer dan 75 jaar geleden werd het concentratiekamp en uitroeiingscentrum van Auschwitz bevrijd door de Russen. In het kader van herinneringseducatie in de lessen godsdienst vinden wij het ook belangrijk om hierbij stil te staan. In tijden van toenemende polarisering, vreemdelingenhaat en antisemitisme is het noodzakelijk om vanuit de herinnering aan gruweldaden uit het verleden te werken aan een actieve houding van respect in de huidige maatschappij. Deze houding noopt ons om waakzaam te zijn voor de steeds weer dreigende herhaling van collectief geweld. Het spreekt voor zich dat dit ook aansluit bij de aandacht vanuit het onderwijs voor burgerschapszin, tolerantie en respect voor de mensenrechten.
Daarom trokken onze vijfdejaars naar de Dossinkazerne te Mechelen. Dit museum is een unieke plaats van herdenking in België. Vanuit deze plek werden meer dan 25.000 joden, Roma en Sinti verzameld en gedeporteerd naar Auschwitz-Birkenau. De vraag die zich onvermijdelijk opdringt, is hoe dit mogelijk was en wat we hieruit kunnen leren over actuele mechanismen als onverdraagzaamheid en discriminatie. Het museum zet sedert 2012 in op de herdenking van de Holocaust en het stimuleren van democratische weerbaarheid vanuit de aandacht voor de mensenrechten.
Er stond een bezoek gepland aan de permanente tentoonstelling. Onze leerlingen participeerden ook aan de workshop 'Heel gewone helden'. Tijdens deze workshop maakten zij kennis met het beruchte ‘bystander-effect’. Hoe komt het dat gewone mensen in staat zijn tot het plegen van gruwelijke daden of in het niet bieden van hulp? Welke lessen kunnen we uit het verleden trekken? En hoe kan je op een effectieve manier ingrijpen in situaties van nood.