Bellen blazen

Door: Barbara Beyers

Terug naar alle artikels

Wetenschap in actie – Bellen blazen!

Tijdens deze les maakten de leerlingen op een speelse manier kennis met de natuurwetenschappelijke onderzoeksmethode. Ze leerden dat wetenschappelijk onderzoek uit zeven stappen bestaat: onderzoeksvraag, hypothese, benodigdheden, werkwijze, waarneming, besluit en reflectie. Om die stappen meteen in de praktijk te brengen, gingen ze zelf aan de slag met een practicum rond bellen blazen. De centrale onderzoeksvraag luidde: “Met welke zeepsamenstelling kun je de grootste zeepbel blazen?”

Gewapend met verschillende mengsels, nieuwsgierigheid en een flinke dosis doorzettingsvermogen voerden de leerlingen hun experiment uit. Zo ontdekten ze zelf hoe theorie en praktijk hand in hand gaan... En dat wetenschap ook gewoon leuk kan zijn! De resultaten mochten er zijn: 1I en 1D wisten dit jaar de grootste zeepbel te maken, met een indrukwekkende diameter van maar liefst 43 cm!