Comenius project

COMENIUS: Bezoek aan Duitsland

 

Het was de ochtend van 12 januari, we moesten om acht uur ’s morgens verzamelen aan school. Toen iedereen nog de slaap uit hun ogen aan het wegvegen waren,  stond de super moderne spelersbus van OHL klaar om ons naar Handrup te vervoeren. Eens we de bus waren opgestapt, begrepen we allemaal waarom vele jongens voetbalsters willen worden. De luxe van die bus was niet te evenaren. Om te beginnen was het een enorme bus voor maar 20 mensen, daarbovenop waren de zetels enorm groot (kingsize) en ontzettend comfortabel.
Wanneer iedereen eindelijk zijn plaatsje had gevonden, vertrokken we.
De eerste paar uur van deze rit hebben we al slapend gedaan, nadien zijn we één voor één wakker geworden en ons lunchpakket beginnen verteren.
Na het eten van onze boterhammen zijn sommigen wat slaap gaan inhalen, anderen hebben hun vriendschappen versterkt o.a. via kaartspelen en nog anderen hebben gezellig zitten contempleren over het leven.
Na dit alles waren we uiteindelijke aangekomen aan de school in Handrup.
We werden ontvangen door onze Duitse mede-Comenius studenten. We hebben met hen eerst wat gegeten in hun refter/lounge, daarna hebben we een paar uurtjes gewerkt aan de dialogen van onze radioplay, die de volgende dag opgenomen ging worden in een studio te Lingen. Na veel schrijf - en denkwerk werden we door verschillende Duitse leerlingen naar onze gastgezinnen gebracht. Na een korte ontmoeting met de ouders van onze Duitse studenten zijn we met de hele Comenius crew, zowel de Duitsers als HHC’ers gaan eten in een pizzeria. Na wat smullen hebben we gepoold en gekickerd. Hierna zijn we eindelijk ons bedje gaan opzoeken.

De volgende dag moesten we vroeg opstaan, na een warme douche en een goed vullend ontbijt, hebben we de koude moeten trotseren om reeds om acht uur terug in Handrup te zijn. Eens iedereen van HHC was aangekomen in Handrup kregen we een korte rondleiding door de school.
Na deze rondleiding zijn we richting Lingen vertrokken om onze radioplay op te nemen.
De opnamesessie was succesvol en hebben de namiddag doorgebracht in Lingen. Hierna keerde we terug naar Handrup om bij onze gastfamilies te dineren. Om onze groepsband te versterken zijn we met ons allen gaan zwemmen. Na dit nat plezier zijn we gaan slapen.

De ochtend van 14 januari zijn we terug gekeerd naar Lingen om onze laatste scenes op te nemen. Ook hier deden we weer hetzelfde als de dag ervoor en hebben we nog even plezier gemaakt. In de namiddag zijn we gaan lasershooten en hebben we WOI nagespeeld. We zijn ’s avonds bij onze Duitse vrienden spelletjes gaan spelen en zijn daarna gaan slapen.

Donderdag moesten we heel vroeg op school zijn om te vertrekken naar Bremen met alweer onze superbus. Velen namen de tijd om hun slaap in te halen en anderen leerden de duitsers weer beter kennen. Vooral bij de jongens werd de band sterker en sterker. Eens aangekomen in Bremen kregen we een uitgebreide rondleiding in het migratiemuseum. We kregen de tijd om iets te eten en daarna kwam er een gids om ons door de stad rond te leiden. Voor vele was dit een leuke ervaring en achteraf kon men wel bekennen dat Bremen een mooie stad is. We keerden vervolgens ‘huiswaarts’ , aten nog eenmaal bij onze gastfamilies en ontmoetten elkaar dan in een soort van jeugdhuis om de laatste avond te vieren. We sliepen nog een laatste keer bij de gastfamilies en vrijdagochtend stonden we klaar om naar België terug te keren.

 

Onderweg stopten we nog even in Munster en bezochten er een kunstmuseum, we aten er tijdens de middag en bezochten nog een paar kerken en kathedralen. Eens Munster gezien te hebben stapten we terug de bus op en reden richting Tervuren. Tegen de avond kwamen we hier ook veilig en wel aan.

COMENIUS: Bezoek Poolse school aan Tervuren en de Westhoek

In de week van 3 tot 7 november kwam de Poolse school uit Sosnowiec op bezoek in België. Voor velen onder hen was dit de eerste keer ooit in dit kleine landje. Net na hun aankomst werden ze opgehaald door de gastgezinnen aan school. De leerlingen, waar ze bij verbleven, kenden ze reeds van ons bezoek aan Polen. We probeerden het voor hen zo aangenaam mogelijk te maken, dus organiseerden we een bijeenkomst in het Jeugdhuis van Vossem. Natuurlijk maakten we het niet te laat, want de volgende dag moesten we vroeg uit de veren voor onze trip naar de Westhoek. 

Onze eerste stop was in Nieuwpoort, waar we deelnamen aan het project ‘Common World Remember Me’. Hier moesten we zelf kleien beeldjes maken die een moedige soldaat voorstelde, ter herdenking aan de Eerste Wereldoorlog.  Hierna volgde er nog bezoek aan de bekende IJzertoren, met een zeer interessante gids die iedereen aan het lachen kreeg. Overnachten deden we in het gezellige ‘Peace Village’, gedurende twee nachten. 

Tijdens deze periode hebben we nog verschillende plaatsen bezocht, waaronder: de loopgraven in Ieper, het Flanders Fields museum, Lijssenthoek en nog andere begraafplaatsen. Iets impressionants dat we hebben mogen bijwonen was 'The Last Post' aan de Menenpoort. Ook de nachtwandeling in Mesen was geslaagd. Los van al deze oorlog gerelateerde thema’s, hebben we ook andere dingen gedaan. We zijn verschillende keren op restaurant gegaan met de hele groep. Ze hebben ook een rondleiding gekregen in de stad Leuven, waar ze informatie kregen over Leuven na de Eerste Wereldoorlog. De Polen waren erg onder de indruk van deze stad. 

Als sportief intermezzo zijn we gaan muurklimmen in Hungaria te Leuven. De ene durfde dit al sneller dan de andere, maar het was zeker een leuke ervaring. Als ontspanning zijn we hierna iets gaan eten in Leuven met de hele groep. Deze avond was er ook een feestje georganiseerd in Leuven door de leerlingen van onze school, X-Night. De Polen vonden het dan ook gezellig om hier samen met ons naartoe te gaan, maar eerst zijn we met zen allen nog een potje gaan poolen. 

Het was een tof feestje, maar jammer genoeg moesten de Polen er de volgende ochtend al vroeg uit voor hun trip naar Brussel. Deze trip hebben ze zonder onze begeleiding gedaan. 

Dit was hun laatste dag in België en de volgende ochtend werden ze afgezet door hun gastgezin op de luchthaven van Zaventem. Ze waren klaar om terug naar Polen te gaan, maar het afscheid nemen ging moeizaam. We hebben er allemaal mooie herinneringen aan overgehouden. 

 

COMENIUS: Bezoek aan Polen

 

Ons bezoek aan Polen begon uiteraard met de vliegreis richting Krakau. Het is bijzonder om te verzamelen op een vliegveld in plaats van in een klaslokaal. Enthousiast en vol verwachtingen stonden we allemaal met onze koffers te wachten om te vertrekken. In de vertrekhal herkenden we nog vluchtig de acteur van Witse, die vlak voor ons incheckte en ons vriendelijk begroette. Een leuk begin van onze reis.

Eens aangekomen in Krakau (naar onze ondervindingen een prachtige stad), werden we warm ontvangen door de Poolse studenten, vergezeld door hun leerkracht en een Poolse gids. Het was middag, de buikjes begonnen te rommelen, en de Polen namen ons meteen mee om iets te gaan eten. De sfeer was aanvankelijk een beetje ongemakkelijk, tijdens het eten viel op dat het wat moeite ging kosten samen te werken. We hadden immers een taalbarrière te overbruggen. 

Daarna werden we begeleid naar ons slaapverblijf, een leuk complex met een authentieke keuken. Hier werd het ijs gebroken door de door onze leerkrachten georganiseerde avondspelletjes die we met z’n alle speelden en een uitbundige sfeer creëerden. Het eten was voor ons iets helemaal nieuws, ze kregen onder andere knalroze soep voorgeschoteld die verrassend lekker was. Na een eerste dag, moe maar tevreden, kropen we allemaal ons bedje in.

De komende dagen waren druk volgepland. Het bezoek van enkele kleine dorpjes, musea, architectuur , begraafplaatsen in het midden van de bossen en niet te vergeten ons bezoek aan de indrukwekkende ondergrondse zoutmijn die we met een ongewone gids bezochten. In tegenstelling tot België, is Polen ene land waar alles ver uit elkaar ligt, waardoor we dus lange busritten hebben gemaakt. Door onze hechte groepssfeer waren deze ritten zeker niet onplezierig.

Uiteraard hebben we ook wat gewerkt aan ons project. We hebben de school van de Poolse leerlingen bezocht en daar gezwoegd aan onze radioplay. Ook hebben we enkele lessen gevolgd. Hier viel nogmaals het verschil in cultuur op: de lessen waren nauwelijks te vergelijken met de lessen bij ons. Relaties tussen leerling en leerkracht kwamen veel familialer over, geloof is veel belangrijker. Het was wel een interessante ervaring, zeker omdat wij dezelfde stof ook tijdens onze lessen behandelen en dus makkelijk mee konden denken.

Hetgeen ons het meeste is bijgebleven, is uiteraard het bezoek aan concentratiekamp Auschwitz. Met name Auschwitz-Birkenau, het deel van het concentratiekamp waar de gevangen en de effectieve gaskamers zich bevonden. Het was schokkend om te beseffen dat mensen in deze omstandigheden hebben moeten vechten voor hun leven, meestal zonder kansen. Met eigen ogen kunnen we nu de gruwelverhalen omtrent concentratiekampen bevestigen. Het is een beeld dat je niet vergeet.

 

Comenius heeft ons naar Europese plekken gebracht die we individueel misschien nooit zouden opzoeken. Toch zijn we heel dankbaar voor deze enorm leerrijke kans. We hebben uiteindelijk hechte banden gesmeed met onder andere de Poolse studenten op een unieke manier. We hebben er enorm van genoten om met deze sterke groep er op uit te gaan en ervaringen te delen. Het was een belevenis die zeker voor herhaling vatbaar is. 

 

COMENIUS: Bezoek Gymnasium Leoninum Handrup aan Tervuren en de Westhoek

 

’s Middags op 6 oktober hebben we leerlingen uit Duitsland verwelkomt op het HHC met broodjes. Vervolgens hebben we een welkomspel gespeeld op het sportveld om elkaar beter te leren kennen. Later die avond zijn we met meeste onder ons Brussel gaan introduceren aan hen. Na de gezellige avond bleven ze bij hun gastgezinnen overnachten.

 

De volgende ochtend zijn we terug samengekomen op school om verder aan de radioplay te werken. ’s Middags hebben we de bus genomen naar Leuven om daar te lunchen. Hierna hebben we nog een rondleiding door Leuven gekregen door een gids, zijn we gaan klimmen in Klimzaal Hungaria en als laatst hebben we van een groepsdiner genoten. Ten slotte zijn we met uitgeputte benen naar huis gegaan.

Woensdag zijn we met de helft van onze groep en de Duitse leerlingen vertrokken naar de Westhoek waar nog twee volledige dagen met twee overnachtingen zijn gebleven. We zijn begonnen met de IJzertoren in Diksmuide te bezoeken, gevolgd door de Dodengang en het kerkhof van Vladslo. Ondanks het slechte weer hebben zowel de Duitsers als wij enorm genoten van deze uitstappen. Op het einde van de dag, kwamen we aan op onze overnachtingsplaats, Peace Village, dit is een grote jeugdherberg in thema van de Eerste Wereldoorlog. Hier hebben we dan ook ’s avonds gegeten. Na het eten was er zeker geen tijd om te relaxen, aangezien er een avondwandeling op ons stond te wachten, en dit ook in thema van Wereldoorlog I. Na deze drukke dag waren we blij om onze bedjes terug te zien.

De dag erna zijn we weer vroeg opgestaan en hebben we in Peace Village ontbeten om daarna met de bus naar Ieper te vertrekken. In Ieper hebben we eerst het bekende museum ‘In Flanders Fields’ bezocht, waar we per groepje iets moesten opzoeken in verband met de tragische gebeurtenissen van 100 jaar geleden. Na onze lunch in Ieper hebben we nog toeristen geïnterviewd in het Engels. In de namiddag hebben wij een rondleiding van de bekende begraaplaats Lijssenthoek aan de Duitsers gegeven. Na ons, was het hun beurt om ons een rondleiding te geven in het kerkhof van Langemark. Dit is namelijk een Duits kerkhof van de Eerste Wereldoorlog dat zich op Belgisch grondgebied bevindt. Vervolgens, zijn we terug naar Ieper gekeerd om hier allen te samen Italiaans te eten. Om 20u, zijn we gaan kijken naar de Last Post in de Menenpoort, wat we natuurlijk niet mochten missen wat dit is een van de grootste dagelijkse herdenkingen aan Wereldoorlog I. Na onze terugkeer naar Peace Village, hadden we even tijd om te ontspannen met onze nieuwe vrienden.

 

De volgende dag zijn we vroeg terug van Peace Village terug naar het HHC te Tervuren gereden, waar we dan afscheid namen van de bezoekende Duitsers. Dit was dan het einde van een onvergetelijke week waar we enorm veel hebben bijgeleerd en ervaringen hebben opgedaan

COMENIUS: on tour

Tijdens de week van 6 tot 10 oktober verwelkomen we de Duitse school uit Handrup hier in Tervuren. Samen met onze leerlingen die de schouders zette onder het project, werken we maandag en dinsdag aan de verschillende deelprojecten, zoals de radio play. Op dinsdagnamiddag trekken we naar Leuven waar we een begeleide wandeling volgen rond de bekende 'Brand van Leuven.' Op woensdag, donderdag en vrijdag nemen onze leerlingen de rol van tourguide op zich en trekken we naar Vlaamse velden van de Westhoek om de Duitse leerlingen kennis te laten maken met de herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog die jaarlijks duizenden geïnteresseerden trekken. Zo kunnen we bijvoorbeeld de 'Last Post' niet overslaan, en bezoeken de oorlogskerkhoven van Vladslo, Langemark en Lijssenthoek, gegidst door onze leerlingen. 

Tijdens de week van 13 tot 17 oktober trekt het voltallige Comeniusteam naar Polen om daar met de leerlingen van de school uit Sosnowiec in Polen op zoek te gaan naar herinneringen uit de Eerste Oorlog. We bezoeken er alvast Gorlice en Krakau, onder de deskundige begeleiding van onze Poolse uitwisselingsschool. 

 

COMENIUS: Een vak in de vrije ruimte

Dit jaar komen de leerlingen van het vijfde jaar die hun schouders onder het Comeniusproject hebben gezet, tweewekelijks samen op vrijdagmiddag tijdens de middagpauze om de verschillende projecten te bespreken en vorm te geven. Zo zijn we al op zoek gegaan naar de drie historische figuren die een trol gespeeld hebben tijdens de Eerste Wereldoorlog én van belang zijn gebleken bij het ontstaan van de Europese Unie. We kregen drie Duitse namen die we aan grondig historisch onderzoek moesten onderwerpen. Onder de deskundige leiding van Mr. Panis - leerkracht geschiedenis - werd er al heel wat achtergrondinformatie vergaard over de drie illustere personen. Wat ook reeds op vrijdagmiddag gebeurde, was het verder vorm geven aan onze Vlaamse familie voor de radio-play. Ondertussen weten we hoe onze familie er uit zal zien, en gaan we verder aan de slag om een groot Europees verhaal te schrijven waarin zowel de Poolse, de Franse, de Duitse en de Vlaamse familie een plaats krijgen, en met elkaar in contact kunnen treden. 

Volgend jaar echter, krijgt het project een totaal andere invulling wanneer het als vak in de vrije ruimte ingericht zal worden. Dit betekent concreet dat de Comeniusgroep twee lesuren per week zal samenkomen om aan de drie verschillende deelprojecten te werken én om les te krijgen rond de verschillende 'disciplines' die in het project aanbod komen. Onze 'Comeniussers' zullen zo niet alleen in contact komen met de historische realiteit van de Eerste Wereldoorlog, maar krijgen ook voldoende 'teaching' aangeboden in de verschillende deelvaardigheden die mee de basis van het project uitmaken. De leerlingen zullen zo uitgebreid historisch bronnenonderzoek moeten voeren om de historische fundamenten van de drie projecten voldoende stevig te leggen. Aangezien de leerlingen ook als fotograaf op pad zullen moeten gaan, krijgen ze een hands-on fotografiecursus aangeboden. De leerlingen leren de kneepjes van het vak en krijgen ze alles te weten over diafragma, sluitertijd, witbalans, ISO, etc. ... Tegelijkertijd krijgen ze ook de kans om aan het werk te gaan met hun beelden in een digitaal beeldverwerkingsprogramma. Maar, aan de geschiedenis van de fotografie gaan we zeker ook niet voorbij! De organisational skills zullen dan weer getest worden in het op poten zetten van de fotografietentoonstelling en in het samenwerken met de leerlingen uit onze partnerscholen via Skype, Facebook, of - en dat komt er natuurlijk ook aan - in real life! 

 

COMENIUS: Spread the word!

Op de personeelsvergadering werd het Comeniusproject helemaal voorgesteld aan al de leerkrachten van de school. Er werd niet alleen kort uitgelegd wat het doel van een Comeniusproject tussen verschillende scholen uit verschillende Europese landen is, er werd ook meer uitleg gegeven bij het specifieke project en de drie deelprojecten. 

De drie deelprojecten werden geduid om aan te tonen op welke drie invalshoeken onze school, samen met onze drie partnerscholen, heeft gekozen om het overkoepelende thema van 'rememberance' en de Eerste Wereldoorlog aan te pakken.

De leerlingen zullen niet alleen op drie verschillende manieren in contact komen met de Eerste Wereldoorlog, ze gaan die Eerste Wereldoorlog ook op drie verschillende manieren verwerken: van een creatief-historische perspectief in het uitwerken en uitdenken van een hoorspel - in vier talen en met vier verschillende perspectieven uit die Great War - over een kritisch geschiedkundig perspectief in het gedegen onderzoek rond de biografische poster tot een kunstig-kritisch perspectief in het opstellen en verzorgen van de  fototentoonstelling.

De leerlingen gaan voornamelijk zelf aan de slag, maar krijgen de 'deelvaardigheden' - denk aan het kritisch om gaan met bronnen, het leren kijken bij het fotograferen en de basis van de digitale fotobewerking - aangereikt door een team van leerkrachten. 

 

COMENIUSGROEP IN FULL SWING

Het HHC-Comeniusteam draait op volle toeren. Na een inleidende sessie historisch bronnenonderzoek, gingen de leerlingen aan de slag met historisch bronnenmateriaal. Ze kunnen nu helemaal beslagen de archieven induiken en een topper van een biografische poster ontwerpen, met dank aan meneer Panis! Binnenkort meer!

Het tweede deel van het project bestaat uit een radio-play waarbij we een Duitse, een Poolse, een Franse en een Belgische familie op bijzonder historisch – creatieve manier met elkaar in contact brengen tegen de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog. De volgende stap bestaat erin om de verschillende families van de verschillende scholen met elkaar in dialoog te laten treden en een boeiend Europees oorlogsverhaal te schrijven én een echt hoorspel te ontwikkelen. 

Ondertussen zijn we ook volop bezig met het plannen van de bezoeken van de Duitse en Poolse school aan onze school, en natuurlijk ook aan de Westhoek.

 

 

 

COMENIUSGROEP VOLTALLIG

Het HHC-Comeniusteam is bekend!

Nog even door de examens worstelen en in januari laten we de creatieve onbesuisdheid van het Comeniusteam los op de deelprojecten.  Onze eerste vergadering laat al vermoeden dat er aan creativiteit en toffe ideeën geen gebrek zal zijn.

leerlingen Comenius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer...